-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا شنيدن موسيقي از نظر اسلام اشكال دارد؟

برادر عزيز از اين كه همراه با ارسال مجله، نامه اي خدمت شما ارائه نشد، معذرت مي خواهيم. اميدواريم در آينده بيشتر از طريق مكاتبه ارتباط داشته باشيم.

در مورد خبرنگار افتخاري براي مجلة معارف، برگه اي ارسال مي شود، آنرا تكميل كرده و ارسال داريد. در مورد موسيقي بايد عرض كنيم: بنابر نظرية فقها و مراجع عظام، هم چنين رهبر معظم انقلاب، دو گونه موسيقي داريم:

1- موسيقي هايي كه مستهجن و مطرب و مناسب با مجالس لهو و فساد نيست.

2- موسيقي هايي كه باعث تحريك شهوت و مناسب با مجالس لهو و لعب است، به طوري كه وقتي انسان آن را گوش مي كند، دنبال شهوتراني و فساد مي رود و زمينه را براي گناه آماده مي كند. به فتواي تمامي فقها و مراجع، موسيقي از قسم دوم حرام است. هم نواختن آن و هم يادگرفتن و ياد دادن آن و هم گوش دادن به آن. امّا موسيقي قسم اوگل اشكالي ندارد. مضرّات و مفاسدي را كه بر شنيدن موسيقي هاي حرام مترتب مي شود، متذكر مي شويم: دانشمندان و روانپزشكان معتقدند: شنيدن موسيقي و آوازه خواني ضررهاي فراواني دارد از جمله:

1- ضعف اعصاب و اختلال حواسّ و بي ارادگي: اصولاً شنيدن موسيقي و كنسرت در اعصاب يك نوع اثر تخديري ايجاد مي كند. گاهي آن چنان شديد است كه شنونده را بهت زده مي سازد و لذّت فوق العاده اي كه افراد از آن مي برند، از اثر تخديري است. اين گونه تخديرها زيان هاي فراواني دارد.

2- ضررهاي اقتصادي موسيقي: هزينه هاي سنگيني كه امروز خرج موسيقي و مجالس شهوتراني مي شود، ضربه هاي جبران ناپذيري به اقتصاد فردي و اجتماعي مي زند.

3- ضررهاي اخلاقي: تخديرهاي موسيقي باعث شهوت راني و عشق بازي مي شود. در نتيجه مفاهيم مقدسي چون رحم، مروّت، حيا، عفّت، امانت، برادري، مجد و عظمت و ... فراموش مي شود.

4- بزرگترين ضرر موسيقي، دوري از خدا است. غفلتي كه از موسيقي براي انسان ايجاد مي شود بالاترين خسارتي است كه بر انسان وارد مي شود. در اسلام موسيقي هايي كه باعث غفلت از خدا مي شود تحريم شده است. حضرت رضا(ع) فرمود: گوش دادن به تار (موسيقي) از گناهان بزرگ است.[1] در حديث ديگر آن حضرت در نامه اي به مأمون سرگمي به آلات موسيقي را از گناهان كبيره معرفي مي كند.[2] پيامبر(ص) فرمود: خدا مرا به رسالت برانگيخته است تا براي مردم جهان رحمت باشم و آنان را به سوي سعادت راهنمايي كنم. خدا را فرمان داده است كه آلات موسيقي را محو كنم و كارهاي جاهليت را براندازم.[3] روايات فراواني در مذمت استماع موسيقي وارد شده است.



[1] همان، ص 192، به نقل از مستدرك الوسائل، ج 2، ص 458.

[2] همان، به نقل از وسائل، ج 12، ص 230.

[3] همان، ص 191، به نقل از مستدرك الوسائل، ج 2، ص 458.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.